Nethelyzet nyár végén

Most egy kisebb listát olvashattok, hogy így nyár vége fele milyen fejlesztésekkel találkozhattok a weben. Kicsit száraz és unalmas lehet, hogyha a netet nem a fejlesztői oldalról nézitek, de majd megpróbálom kiemelni, hogy miért fontosak ezek az átlagfelhasználónak is.

Kezdem azokkal amik még szélesebb körben emészthető hírek. Egy elemzés szerint a FireFox 28%-ban részesedik a böngésző piacon Európa egészében, míg Magyarországon majdnem 40%-kal halad. Ezzel egyébként hazánk a 4. helyen áll Európában. Itt említeném meg, hogy őszre várható a tűzróka 3-as szériája, ami olyan újításokat fog tartalmazni, mint a letöltött tartalom adatbázisba rendezése, és keresés képesége, ami eddig hiányzott belőle. Plusz még jó hír, hogy a kódot optimalizálják, így kevesebb erőforrást fog felemészteni. A híreket nyomon követhetitek a böngésző magyar oldalán is. Ki lehet próbálni a 3-as széria egy alfa verzióját is, hogyha kiváncsiak vagytok rá.

Hamarosan megjelenik a GIMP 2.4-es verziója. A kisebb újdonságok mellett a legfontosabb talán az lehet, hogy újraszabják a kezelőfelületet. A sok ablakos megoldás helyett lesz egy nagy, és azon belül a többi panel. Ezzel az újítással jóval kezelhetőbbé válik a program, ezáltal remélhetőleg népszerűbb is. Ne feledjük, hogy egy ingyenes, nyílt forráskódú képszerkesztőről van szó, amely csak kicsivel tud kevesebbet mint a Photoshop.

Ha eddig elolvastad a bejegyzést, és eddig sem találtál benne élvezetes dolgot, akkor szerintem a többit ki is hagyhatod, mert most jönnek a kevésbé élvezhető hírek :). A weblabor oldalán megjelent egy cikk a Lua nyelvről. Annyira nekem nem újdonság, mert én már fél évvel ezelőtt találkoztam vele a SciTE kapcsán. Ebben a cikkben talán csak az az érdekes, hogy felhasználási példákat sorolnak fel, és a World of Warcraft egész jól hangzik :). A SciTE 1.74-es verziójába 5.1-es Lua van beleépítve, ami a legfrissebb verzió, meg talán ez az első SciTE amibe alapból beleépítették. Persze ez nem biztos, de eddig én külön dll-t használtam a Lua scriptekhez. Ez a két hír engem arra ösztönzött, hogy az elejétől álljak neki egy saját SciTE verziónak, ami egy letisztultabb kiadás lesz, mint a mostani amit használok. Erről majd még később úgyis hallani fogtok ;).

Megjelent a haXe 1.14-es verziója, amiben az a csodálatos, hogy a teljes flash 9 fordítót felfejlesztették. Magyarul a haXe is olyan gyors mozikat tud fordítani, mint a Flex és a Flash CS3. A sebesség pedig a flash-nél elengedhetetlen. A neko is új kiadással gazdagodott, még pedig az 1.5.3-asról rögtön 1.6-ra ugrott a verziószám. A nagy ugrást a sok kisebb változtatás mellett a gyorsabb fordítási sebesség miatt lépték meg a fejlesztők. Szóval azt is érdemes frissíteni a haXe csomagunkban.

A haXe új verziójával lehetővé vált a kereskedelmi Flash gyorsaságával vetekedő AS3 használata, szóval nagyobb hangsúlyt fektetek a jövőben az AS3 projektekre. Kettőre most fel is hívom a figyelmet. Először az APE nevű 2D-s fizikai motorra, amit érdemes kipróbálni és használni is. Az elődjével elég sokat játszottam, és meg vagyok vele elégedve. Az AS3-as verzió pedig még jobb így első ránézésre is. Aztán a következő elképesztő dolog, az a Papervision3D. Figyelem! A www.papervision3d.org weboldalon egy bemutató fut, amihez igen izmos gép kell, mert különben úgy negyed óra, amíg a böngésző megmutatja a kb. 20 bohóchalból és egy nagy cápából álló akváriumot. Szóval a hírekért a http://blog.papervision3d.org címre menjetek. A projekt vitathatatlan érdeme, hogy a piacon szinte egyeduralkodóak a Flash 3D-s megjelenítésében, és ezek mellett nyílt forráskódú a kicsike.

Aztán menjünk kicsit vissza az AS2-höz. MSN-emben kinnt szokott lenni egy kicsit furcsa sárkány egy tojásban. Nos ez egy kabalafigura, egészen pontosan a SWX (ejtsd: szviksz) kabalafigurája, és Datum a neve. A SWX az egy új (talán fél éves) projekt a flash és szerveroldali kommunikáció ősszekötésére. A lényeg, hogy flashből egy loadMovie paranccsal lekérünk egy PHP fájlt, és az adatot egy SWX fájlban kapjuk vissza, ami tulajdonképpen egy SWF, de csak adatot tartalmaz. Egész egyszerűen hangzik nem? És az is. Érdemes játszani vele, én nagyon megszerettem, hamarosan át is térek a honlapomon erre. A legnagyobb lehetőség benne talán az, hogy képes távoli domainről is beszerezni az adatot, amire az AJAX alkalmazások nem képesek. Így talán visszanyerhet valamennyi hívet a flash magának. A projekt tulajdonosa az az Aral Balkan, aki az osflash.org-ot is üzemelteti. Ami kicsit meglepő nekem, hogy az úriember a bemutató videóknál próbál “azok akik nem ismerősek flashben” nevű réteg fele nyitni, és nagyon erőlteti a Mac-et. Plusz nem tartja szem előtt, hogy a SWX MTASC -strict kompatibilis legyen. Ezzel a problémával én 2 napot töltöttem el, és a megoldási javaslatomat el is küldtem a levlistára, ígéretet kaptam az átnézésére, de az SVN még nem tartalmazza a javított kódot :?. Hogyha az 1.4-es kijön a régi kóddal, akkor egy picit morci leszek…

Nos, kb. ennyit akartam most összegyűjteni, mindegyik hír kaphatna egy egész bejegyzést is, de legyen elég ennyi. Nem mindegyik hír teljesen friss, de azért így összegyűjtve elég ropogós egyveleget alkotnak. Ha valamelyik érdekesnek tűnik nyugodtan olvassatok utána a linkek között, és próbáljátok ki. Én az elkövetkezendőkben ezekkel fogok majd játszani, ha időm engedi persze :). Érdekes ősznek és télnek nézünk elébe az már biztos. Hogy a 2008-as év mit hoz, azt meg majd akkor, ha már ott leszünk.