Ryan C. Gordon – Flourish Konferencia 2011

Április 1. és 3. között (Ubuntu Global Jam hétvégéje) rendezték meg az 5. Flourish nyílt forrás konferenciát Chicagóban. Idén a Linuxra portolás fekete öves nagymestere, Ryan “Icculus” Gordon is tartott előadást a Linux játékokról. A konferencia többi videójával együtt már megtekinthető a blip.tv oldalon, az előadás 1 órás, és nem tudok róla, hogy lenne magyar felirat, ezért gondoltam röviden összegyűjtöm a fontosabb elemeket.

</embed>
Ryan C. Gordon – Gaming on Linux
Letöltések: .ogv, .m4v

  • Gyors közvélemény-kutatás a teremben: senki nem tartja magát gamernek, de mindenki játszott már valamilyen Linuxos játékkal. Ryan: az emberek nem szeretik magukat “gamernek” hívni, pedig mindenki az, aki szeret bármilyen játékkal játszani.
  • Adventure: 1976-os, Zork szerű szöveges kalandjáték, 700 sor fortran kód, Will Crawther kezdte el fejleszteni, Dan Woods kibővítette, az első nyílt forráskódú játéknak tekinthető
  • Id Software:
    • Wolfeinstein 3D: 1992, a shareware terjesztési modell újdonságnak számít; lenyűgöző modifikációk láttak napvilágot, ezért a módosítás lehetőségét tudatosan építették be a következő játékba; mihelyt nincs több bevétel belőle, kiadják az egész forráskódot
    • John Carmack: a forráskód kiadása hatalmas innovációt indít útjára
    • A Doom Linux binárissal érkezik 1993-ban, README.linux fájlban: “I did this ’cause Linux gives me a woody. It doesn’t generate revenue. Please don’t call or write us with bug reports. They cost us money, and I get sorta ragged on for wasting my time on UNIX ports anyway.” (eredeti Linux bináris mellett megtaláljátok az idézetet), azaz tetszik a Linux, de mivel nincs belőle bevétel, ezért ne zargassatok vele
  • Abuse 1994: alapból Linux bináris, forráskód kiadása néhány év múlva
  • Golgotha: soha nem adták ki a játékot, de a forráskód Public Domain, mivel úgysem tudnak vele mit kezdeni
  • Loki:
    • Kereskedelmi Linux átiratok, kiskereskedelembe is eljutottak
    • Végül csődbe ment (Ryan személyes tanácsa: akkor mutatkozik meg egy ember igazi arca, amikor elfogy a pénz)
    • “Charity out of necessity”: olyan nyílt forráskódú eszközöket fejlesztettek, ami kellett nekik a munkához: pl. Loki installer, SDL
    • Szorosan kapcsolódik: a Tuxgames április 14-ig óriási akciót tart, kár hogy a bolt lemezes, postázós és nem digitális
  • DukeNukem 3D: akkor adták ki a forráskódját, amikor a Loki kezdett tönkremenni, Ryan megjegyzi: a Duke3D motort egy 15 éves srác csinálta, fiatalok csak bátran!
  • A nyílt forráskód Indiana Jonesai:
    • Régi játékok portolása modern Linuxra, előássák a régi kincset
    • Forráskód kiadása után 24 órával kész a port, max 2 nap
    • John Carmack csinált anno egy listát, hogy melyik operációs rendszert nem fogja támogatni az eredeti Quake, a forráskód kiadása után ma már mindegyiken fut
  • A nyílt forráskód Isaac Newtonjai:
    • “Ha távolabbra láttam másoknál, azt azért tehettem, mert óriások vállán álltam.” (“If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants.”)
    • Egy új játékmotor (engine) rengeteg meló, és nagy üzlet, pl. a Tremulous csak a Q3 motort használja, de teljesen más játék
    • Együttműködés cégekkel: Linden LabSecond Life; nincs idő minden hibajavításra, de a forráskód GPL, segíthetsz, de a cég üzemelteti
  • Unreal Tournament, 1999:
    • Nem nyílt forráskódú, csak kis, elkülönített részeit tették nyilvánossá
    • Daniel Vogel: OpenGL renderer megírása (OpenGL renderelő jobb volt régen, a Windowsosok is ezt használták)
    • Daniel most az Epicnél dolgozik a piacvezető Unreal Engine szakértője
    • Ryan: gyakran kérdezik tőle, hogyan lehet bekerülni a játékiparba vagy szoftveriparba: dolgozz nyílt forráskódú projekten! Ha csak egyedül dolgozol otthon, senkit nem érdekel, ha már egy elterjedt valamin, amit mindenki használhat, akkor keresni fognak. Bizonyítani tudod azt, hogy átlátod más kódját, a saját kódod is tiszta és átlátható, jól tudsz együttműködni
  • Humble Indie Bundle:
    • Gyors statisztikai felmérés a teremben: mindenki hallott róla, de csak néhányan vették meg
    • Viccnek szánták, hogy 1 millió dollár felett kiadják a forráskódokat, nem számítottak ekkora összegre, végül 1,2 millióval zártak
    • Egy hét alatt a fejlesztők csapatonként 100 ezer dollárt, a jótékonysági szervezetek pedig 300 ezer dollárt kerestek
    • Erre mindenki felkapta a fejét, és be akart szállni a buliba, de csak akkor lehet beszállni, ha a játék fut Linux, MacOSX és Windows platformon is: Ryan telefonja is elkezdett sűrűbben csörögni, menő lett a Linuxos támogatás
    • A forráskód megnyitása már nem kötelező, de ajánlott, vajon trend lesz belőle?
    • Egy Aquaria bug a forráskód megnyitása után 3,5 perccel lett javítva
  • Kérdések:
    • Humble Indie Bundle torrentezés? A második csomagnál már belső követő mellett torrenten is lehetett tölteni a játékokat, így a warezolás mellett már nem szól a technikai előny.
    • Vajon az internetes játékok az új DRM? Van benne igazság, de mint minden dolgot, a felhőt is lehet jóra és rosszra használni
    • A forráskódot csak akkor adják ki, ha már nincs benne pénz? A Revenge of the Titans az ellenpélda, az egyetlen játék volt, amely a második HIB után megnyitotta a kódot, de ezután került csak fel Steamre, és továbbra is veszik.
    • Mi a trend a Linux és nyílt forráskóddal kapcsolatban? Minden szinten egyre menőbb lesz, pl. Forráskód című filmnek semmi köze a programozáshoz, mégis egy divatos címet választottak.
    • Lehet-e programozási tudás nélkül hozzájárulni a nyílt forráskódú projektekhez? Igen, lehet! A dokumentációk írásánál fontosabb a fordítás.

Aki követi a Linux és nyílt forráskódú játékok rögös útját, azok számára nem sok újdonság hangzik el. De mindenképpen érdemes meghallgatni az előadást az olyan apróbb szösszenetek miatt, hogy pl. Ryan édesanyja nem érti miért hívja mindenki a fiát Icculusnak :). Feltűnt a videóval kapcsolatban, hogy a kamera által felvett sorok egyáltalán nem tömöttek, talán 50-60 ember hallgathatta az előadást, ami egy 5. éve működő Chicagói konferenciához képest kevés. Érdekes még, hogy a hallgatóság körében végzett kutatás szerint csak egy-egy ember használ Slackwaret és Gentoot, míg Ubuntut mindenki használt már. Ezt Ryan meg is jegyezte, de az előadás végén már nem maradt ideje erre kitérni. A közönség meglepően fiatal lehet, hiszen a többség csak a 2008-as Indiana Jonest látta, a klasszikusokat nem.