A játékboltok kényelmes élete

A videojáték iparban két hír volt az elmúlt időben, amik egy érdekes trendet mutatnak. Augusztus végén a Half-Life játékok írója kitette blogjára a harmadik epizód cselekményét. Ez egy elég erős jele annak, hogy már ő sem hiszi, hogy a folytatás valaha elkészül. A másik hír pedig az, hogy a Humble Bundle csatlakozott az IGN-hez. Nagyon úgy fest, hogy a fejlesztők szívesen hagynak fel a játékkészítéssel, ha jól jövedelmező boltokat futtathatnak helyette.

A Valve történetét szerintem mindenki ismeri, sikeres játékfejlesztő volt, aztán még sikeresebb játékbolt üzemeltető lett. Néhány információfoszlányból kiderül, hogy az egyes játékok eladásai 70-80%-ban a Steamen keresztül történnek. A bolt tehát szépen megy, és a játékfejlesztés? 2013-ban adták ki a DOTA2-őt, azóta nincs új játék. Talán már remény sem, hiszen három író is elhagyta a céget, a kilépésük sorrendjében Marc Laidlaw, Erik Wolpaw és Chet Faliszek.

A Wolfire Games és a Humble Bundle története hasonló, csak kicsiben. A Wolfire egy pici független fejlesztő stúdió volt, amit egy ikerpár, David és Jeff Rosen alapított, és hozzájuk csatlakozott két barát, John Graham és Aubrey Serr. Csupán néhány kidolgozatlan, de érdekes koncepciójú játékuk volt. Aztán 2010-ben több más stúdió játékaival együtt elindították az első Humble Bundle-t, ami történelmet írt. A második bundle után Jeff Rosen és John Graham meg is alapították a céget. 7 évvel később már havi díjas feliratkozásaik vannak, és szinte bármit árulnak az e-bookokon át a kereskedelmi szoftverekig. Most pedig örömmel bújtak az IGN ernyője alá.

De közben mennyire sínylette meg a játékfejlesztés a játékbolt sikerét? Ezt az Overgrowth blog alapján le tudjuk szűrni. Az Overgrowth a nyuszis verekedős játékuk folytatása, saját engine-nel, minden teljesen elölről. 9 éve zajlik a fejlesztése, de végre elérték az 1.0-át. Havonta adtak ki különböző videókat, és alpha verziókat, amiknek a készítői az évek során változtak. 2010-ben még Jeff Rosen posztolt videót, éppen azt amiben elnézést kérnek, hogy második Humble Bundle miatt lassan megy a fejlesztés. 2012 pedig már nagyítóval kell keresni, hogy Jefftől találjunk egy bejegyzést. John-tól viszonylag egyszerű, ő szorgosan reklámozza a Humble Bundle-t.

Természetesen nem szemrehányás ez a bejegyzés, csupán egy számomra érdekes trend, hogy vannak játékfejlesztők, akik szívesen feladják a játékkészítés élményét a jövedelmező játékbolt üzemeltetésért.