Nyílt forráskódú játékok portálja – az ötlet

Az első heti ismerkedés, információgyűjtés és megosztás után belekezdek a házifeladatomba. Ahogy a címben látszik, több részletben fogok végigmenni a folyamaton, előreláthatólag 3-4 bejegyzés fog születni a projekt tervezi folyamatáról. A mai bejegyzéssel kezdem az ötlettől és remélhetőleg a végére egy csinos weblap tervezési dokumentumot tudok elkészíteni. Nem vagyok benne biztos, hogy a kewlap01 célja egy szépen összeállított dokumentum elkészítése lenne, de nekem ez lesz a célom, mivel könnyen lehet, hogy a tervem az elkészülte után bekerül a fiókba, és majd csak később kerül megvalósításra, ráadásul lehet nem is általam. Hogy miért, az kiderül a bejegyzésből ;)!

Az ötletem az, hogy egy nyílt forráskódú játékokról szóló magyar portált indítsak útjára.

Miért?
A nyílt forráskódnál általában használt bazár fejlesztési modell a játékoknál is nagy előnyökkel kecsegtet. A közösség megoldaná a játék olyan platformokra helyezését, amiről a készítők még csak nem is álmodtak (pl. Quake3 különböző okostelefonokon), vagy a játékhoz a legkülönbözőbb kiegészítő elemeket gyártanák sorban (pl. 100-nál is több kiegészítő érhető el a Harc Wesnothért játékhoz). Mégis a nyílt forráskódú játékok fel sem vehetik népszerűségben a versenyt a különböző kereskedelmi társaikkal. Ennek két okát látom: az egyik az, hogy a játékra fogékony közönség nem ismeri ezeket a játékokat a másik pedig az, hogy ezek a játékok minőségben csúnyán alulmaradnak.

Ebből a két okból kiindulva jó ötletnek tűnik az, hogy patrióta módon kizárólag ezekből a játékokból álló portált hozzunk létre. A portál szigorú témaválasztása egy erre fogékony réteget eredményezne (legalábbis a kereskedelmi játékokra vágyókat nem csábítaná), és építő kritikával (esetleg fejlesztéssel) hozzájárulhatnának a játék magasabb szintre emeléséhez. Mindezt magyarul, ami jelentősen megkönnyíti a valamelyik idegen nyelvvel éppen még csak ismerkedő, viszont gyakran játszó tinédzsereket.

Miért ne tegyük?
Habár a játékok fejlesztési modellje hasonló, azonban maguk a játékok egyáltalán nem. A portálon belül elkülönülnének pl. a stratégiát kedvelők az akciót kedvelőktől, ez nem biztos, hogy előrelépés közösségi szempontból, csupán újabb törés lenne a nemzeti szint bevezetése, ahelyett, hogy egyből a játék hivatalos oldalán ismerkedne, segítene a játékos. A magyar portál létrehozásába fektetett energia biztos megtérül-e a játék szintjén, nem lenne-e célszerűbb közvetlenül a játékot fejleszteni, majd ha eléri a megfelelő színvonalat, akkor úgyis népszerű lesz?

Hogyan?
A portálon a különböző játékok egységként szerepelnének, és mint ilyen egységek rendelkeznének alapvető lehetőségekkel: lehet róluk hírt beküldeni, lenne nekik egy kisebb saját fórumuk, esetleg a tudásbázis növelését szolgáló közösségi wiki. Minden egységnek lehetne kijelölni saját felelőst (igény szerint), aki a saját önálló egységét tudná vezetgetni. Ezzel létrejönne egy olyan feladatmegosztás, ami elosztja a terhet. Egy nagy közösségi oldalból kapott kis szelet csökkenthetné az egyes hazai játékok rajongói közösségének penetrációs küszöbét. Példa erre az <a href=”http://openarena.hu/”>OpenArena magyar fórumának elhalása</a> vagy a <a href=”http://wesnoth.fsf.hu/”>Magyar Wesnoth Közösség</a> virágzásának szinte egyedüli példája.

Biztosan jó lesz így?
Valóban egyszerűbb-e egy nagy volumenű portált karbantartani, mint sok picit? Tudunk-e biztosítani annyira flexibilis megjelenést, de egyszerű kezelhetőséget és kényelmet, hogy minket válasszanak a közösségek saját oldal helyett? Ha valóban lejjebb is tudjuk vinni a szükséges létszámot egy csoport kialakulásához, biztosan tudjuk-e, hogy megvan-e ez a kicsi létszám is? Nem lehet, hogy oka van annak, ha nem alakult ki még saját magyar közösségi oldal?

Mit?
Elsősorban a nyílt forráskód, mint fejlesztési módszer lenne a hangsúlyos. Azonban a tisztán ilyen játékok kicsi száma miatt valószínűleg bele kell vonni a félig szabad játékokat is (csak a játékot mozgató kód nyílt, a művészi tartalom zárt). Esetleg említés szintjén az olyan nyílt forráskódú megoldásokat, amik kereskedelmi játékok futtatását teszik lehetővé (emulátorok, Linuxot futtató kézikonzolok).

Érdemes ezzel a tartalommal új portált nyitni?
A játékos közösség valóban a fejlesztési modell szerint oszlik el vagy pedig a használt operációs rendszer (esetleg konzol) szerint? Mennyire lehet más ez a tartalom, mint <a href=”http://www.linuxgames.com/”>egy GNU/Linux játékos portál</a> tartalma? Nem ugyanezt a területet fedi le a <a href=”http://freegamer.blogspot.com/”>Freegamer</a> és testvéroldalai? Valóban jobb az a felosztás, hogy van egy olyan magyar oldal, amin mindenből van egy pici, vagy mégis jobb az, ha nemzetközi feladatspecifikus oldalak vannak?

Ahogy látjuk, már a célok meghatározásánál is kétségek merültek fel, valóban kell-e egy ilyen weblap? Az ötletet <a href=”http://hup.hu/node/83688”>korábban felvetettem a Magyar Unix Portálon</a>, a visszajelzések alapján sem billent el a mérleg nyelve, vannak akik örülnének egy ilyen portálnak, vannak akik fölöslegesnek tartják. Úgy érzem az ötletelés szintjén ez nem is fog eldőlni, tovább kell mennünk a tervezés szintjére, alaposabban szemügyre venni a további lépéseket. A portál témájának megfelelően magát a portált is lehet akár bazár módszerrel, nagyfokú munkamegosztással építeni, ebben az esetben érdekes kuriózum lehet a kewlap01 olvasóknak. Abban az esetben is egyedi lehet, ha a tervezésnél kiderül, hogy mégsem érdemes nekiállni. De ehhez vissza kell majd látogatnotok később ;)!