Nyílt forráskódú játékok portálja – adatgyűjtés

Az ötletről szóló bejegyzésben rengeteg kérdés felmerült, több is mint amennyit meg tudnék válaszolni egy adatgyűjtés nélkül. Ezért mielőtt tovább haladnék a tervezés többi lépésével, szükségem lesz egy kutató munkára, hogy pontosan lássam merre is érdemes indulni. Magával a kutatással még nem végeztem, több időre lesz szükségem, de az eddig összegyűjtött adatok közlése után már tovább tudok lépni a tervezésre, így a házifeladattal sem maradok le nagyon.

A játékok

A portál sarokkövének számító játékokat egy előzetes szűrésnek vetettem alá. A feltételrendszer alapos megfogalmazása azért fontos, mert meghatározhatja a portál egész arculatát, és ha van egy objektív listánk, akkor ettől később sem térünk nagyon el, a célok világosak maradnak. A játékok, amiket a portálon szeretnék bemutatni:

  • A játék nyílt forráskódú legyen! Legalább a játékot működtető motor legyen az, ebben az esetben a tartalom ingyenesen hozzáférhető legyen. Kereskedelmi játékokat/tartalmakat egyelőre nem reklámozunk.
  • A játék legyen multiplatform! A főbb operációs rendszerek közül legalább kettőn fusson.
  • A játék tartalmas legyen! A telepítő legalább a 10MB méretet haladja meg, vagy a játékidő legyen több, mint 6 óra.
  • A játék legyen képes önállóan futni! Elfogadható, ha elterjedt futtatási környezet kell a játékhoz (pl. Python, Java), illetve ha egy másik szabad játék modifikációja. Zárt környezet elfogadhatatlan (Flash, Silverlight), illetve kereskedelmi játék modja sem kerül bemutatásra a portálon.
  • A játék legjobb változata kerüljön bemutatásra! Ha egy játékot minőségi okok miatt forkoltak (más projekt keretében fejlesztették tovább), és az új változat hasonló játékmenettel és céllal, de jobb minőséggel rendelkezik csak a jobb játékot mutatjuk be.
  • A játék ne sértsen durván és közvetlenül jogvédett tartalmat! Ismert játékok klónjai elfogadhatóak, de semmilyen közvetlen kapcsolat nem lehet köztük: cím, játékkarakterek, egyéb művészi tartalom.

A fenti szabályoknak megfelelően eddig 65 játékot sikerült összegyűjteni. Elképzelhető, hogy ez a lista még bővülni, illetve csökkenni fog, de biztató mennyiség. Ennek a 65 játéknak az alábbi adatait kell még összegyűjteni (név és honlap már adott):

  • A játék műfaja, stílusa. Erre a tervezési folyamatnál külön ki kell térni, akciójátékokon kívül helyezzük-e el az FPS műfajt vagy a kalandjátékoktól válasszuk le az MMORPG-t?
  • Játékosok becsült száma. Ezt meg lehet becsülni vagy a letöltések számából vagy a fórumon (ha van) regisztrált tagok számából. Ez azért fontos, hogy tudjuk mekkora érdeklődésre számítsunk egy-egy játéknál.
  • Átlagos kiadási ciklus. Milyen gyakran jelenik meg új verzió a játékból? Ez főleg a hírek összeállításánál lehet fontos.
  • Licenc. Csak a motor (engine) vagy a tartalom is szabad? Tervezési folyamatnál erre is kell figyelni, a célközönség számára fontos információ.

Játékhoz kapcsolódó egyéb tartalmak

Az emulátorok kérdéskörrel óvatosan kell bánni, főként kereskedelmi játékok futtatását teszik lehetővé más platformokon. Legtöbbjük ugyan nyílt forráskódú fejlesztési modellel dolgozik, azonban a céljuk valamelyest ellenkezik a korábban megfogalmazott elvekkel. Azonban előfordulhat, hogy a célközönség vagy a népszerűsítés miatt ezeket is bele kell vinnünk a portál kínálatába. A tervezésnél mindenképpen ki kell erre térnünk, van-e valamilyen arany középút, ami járható számunkra?

Nyílt forráskódú kézikonzolok bemutatása során két problémába ütközünk. Egyrészt a bemutatáshoz elengedhetetlen maga a konzol, ami egy külön befektetés. Másrészt pontosan milyen hardware kerülhet bele ebbe a kategóriába? Egyértelműen belekerülhet a Pandora, azonban hozzáférhetőségét (limitált gyártási mennyiség) és árát (330€) tekintve nem egy széles rétegnek szólnának az ezzel kapcsolatos információk. Ide számíthatjuk-e az elsősorban keleti piacra szánt olcsóbb konzolokat, mint a Dingoo, Canoo, Wiz, GP2X, GP32X? Ide tartoznak-e az Android, Maemo, egyéb Linux alapú okostelefonok? Ezek a konzolok tudják-e a fenti szabályoknak megfelelő játékokat futtatni vagy főként emulátorok használatával a korábbi dilemmába ütközünk-e?

Már létező portálok, avagy a konkurencia

A projekt első lépése egy magyar nyelvű portál létrehozása lenne. Ilyen témájú működő magyar oldalról nem tudok, de korábbi kísérletek óvatosságra intenek. HUP-on kovi írta nekem, hogy ő már üzemeltetett egy ilyen oldalt, sajnos ezt az oldalt nem ismertem. Ismerem viszont a Linux Ludens hagyományokat, a LinuxPortál nevű online TV adásban volt pár ilyen rész, azonban főleg Linuxon Wine segítségével futtatható Windowsra készült kereskedelmi játékok bemutatása volt a cél. Rákosi Gergely a YouTube csatornáján továbbra is folytatja az ilyen videók készítését. Úgy gondolom, hogy a létrehozandó portál ezektől eltérő tartalmat tud szolgálni, sőt, akár egymás mellett is működhet a kettő, amennyiben teljesen száműzzük a Wine és egyéb emulátorokat.

Mindenképpen meg kell említeni a dingoo.hu weboldalt, ami az egyik nyílt forráskódú kézikonzolt mutatja be. Érdemes megfigyelni, hogy a Dingoo lesz az a konzol, amit a magyar pénztárcák még elbírnak. Első ránézésre az oldalon egy kisebb közösség alakult ki, főként híreket és cikkeket kínál. Ha az induló portálunkon úgy döntünk, hogy bevesszük ezeket a konzolokat, akkor tudunk-e más, jobb szolgáltatást kínálni, illetve megérné-e az oldal üzemeltetőjének egy saját oldal helyett minket választani?

Nemzetközi oldalakban már jóval nagyobb kínálatunk van, egyrészt azért kell őket megvizsgálni, mert a magyar közönség akár itt is tájékozódhat, másrészt azért, mert ha portálunk sikerrel tud elhelyezkedni a magyar neten, akkor érdemes lenne nemzetközi szinten is megmérettetni magunkat.

A hazai helyzethez hasonlóan elsősorban Linuxon való játékkal kapcsolatos oldalakból van nagy választék. Ebben az évben rájár a rúd ezekre a portálokra, először a Linux Gamers oldal ütközött technikai akadályokba, most pedig a Happy Penguin oldal szorult nehéz helyzetbe, reméljük az utóbbinak nem kellenek hónapok mire visszatér, és főként nem veszti el adatait. A Linux Games töretlenül működik tovább, bár talán ez az oldal nyújtja a legkevesebbet. Ezekkel az oldalakkal csak részben versenyeznénk, mi nem fednénk le a kereskedelmi játékok piacát, valamint talán többet tudunk nyújtani a kommentelhető híreknél.

Kézikonzolok tekintetében nagy ellenfél lenne az Open Handhelds portál, ami ugyan csak letölthető fájlokat kínál, azonban ezt a feladatát nagyon jól ellátja. Ebben a tekintetben valószínűleg nem kelnénk versenyre velük, azonban kiegészíthetnénk néhány alapos segédlettel, tanáccsal, akár partneri szinten.

Végül jöjjön az a téma, amit talán hiányoltatok az ötletelés után. A fejlesztéssel kapcsolatos információkat szándékosan nem említettem most, ugyanis a FreeGamer, FreeGameDev, LibreGameWiki, OpenGameArts oldalak egyfajta partneri szövetségbe léptek, és így együttesen nehéz rajtuk fogást találni. A fejlesztői oldalt egyelőre nem is erőltetném, talán a magyar portál esetében lehet rá egy kicsiny igény. Egy játékportál is csak abban az esetben tudna labdába rúgni, ha azok a funkciók (hírek, fórum, wiki), amik a fenti oldalakon elosztva jelennek meg, kényelmesen integrálva lennének.

Összegzés

Az adatgyűjtés során beláttuk, hogy elsősorban a nyílt forráskódú játékokra kell koncentrálni, az emulátorok és kézikonzolok esetében már versenytársakra akadunk. Egy ilyen közösség, mint a szabad szoftverek és nyílt forráskódú felhasználók pedig gyakran érzelmi szinten reagálnak a másolatokra és forkokra, így lenne ez egy új portál megjelenése esetén is. Tehát csak akkor van értelme a projektnek, ha:

  • sikerül minél több funkciót a lehető legkényelmesebben és legkezelhetőbben integrálni
  • egy olyan arculatot valósítunk meg, ami elég barátságos ahhoz, hogy újoncként átcsalogasson látogatókat, és elég profi ahhoz, hogy a kereskedelmi portálok szintjét megközelítse, menő legyen nálunk lenni
  • a szerkesztői tartalmakon kívül sikeresen beindítsuk a közösségi tartalomkészítést is, a közösség megtartó erő legyen

Ez a három feladat majd csak egy későbbi részben kerül megválaszolásra. A következő részben a gondolattérképpel még csak azt boncolgatom, hogy a játékokon kívül bele lehet-e vinni a szerkezetbe a konzolokat, illetve az emulátorokat, esetleg mi az a pont, aminél mélyebb fejlesztéssel kapcsolatos dolgokat nem bír el az oldal.