NyFJP – gondolattérképek

A megfelelő alkalmazás kiválasztása után viszonylag gyorsan elkészültek a gondolattérképek. Több is, mivel ebben a fázisban boncolgatom azt a kérdést, hogy mennyire széles célközönséget érdemes kiválasztani. (A kis képekre kattintva megnézhetjük a teljes ábrát.)

Csak a nyílt játékok

csak nyílt játékok

Igyekeztem az ábrát átláthatóvá és érthetővé tenni, de ezt az egyet végigvezetném, mert erre fog épülni a többi variáció is. Kezdetnek két külön csoportra gondoltam, az első csoport az érdeklődők csoportja, a portál indulásakor mindenki ebbe fog esni, az első benyomás ezen az ágon dől el, ezért nagyon fontos! Egyértelművé kell tenni, hogy mi is ez a portál, kiket célzunk meg, esetleg kiket nem, ezzel gyorsan tudjuk szelektálni a látogatókat, és a célcsoportra tudjuk fókuszálni az erőforrásokat. Mennyi információt lehet belepréselni a fejlécbe? Mindenesetre kell egy külön menüpont ezeknek a megfogalmazására.

A legvalószínűbb, hogy innen a látogató a gondolatábrán jobbra fog elindulni, és megnézi a játékkínálatot. A játékok listájának csábítónak és felhasználóbarátnak kell lennie egyszerre. A kb. 60 játék listája nem bővül dinamikusan, ezért a gyorsan változó kínálatra, újdonságokra nem szabad építeni, minél gyorsabban el kell érni, hogy a játékos egy bizonyos játék oldalára lépjen, ott fog rá várni az igazi tartalom. Bőségesen meg kell címkézni a játékokat, az akció kategória nem lesz elég, a játékmenet (pl. FPS) már közelít, de érdemes plusz címkéket bevezetni, mint pl. egyjátékos, többjátékos, 2D, 3D, telepítő mérete. A célközönségnek szüksége lehet olyan extra címkére is, mint pl. a licenc.

Ha sikerült kiválasztani egy játékot, akkor mutatkozzon meg az oldal igazi erőssége. Az egyes játékok oldalán sűrűsödjön össze mindaz a tartalom, amit egy játékról össze tudunk gyűjteni, és innen induljon ki a közösségi élet. Egy létező játéknál már lehet számítani viszonylag rendszeres hírekre, kell egy fórum, hogy az egyes játékosok tudjanak beszélni egymással és egy közösségi wiki, hogy a nagyobb lélegzetű cikkeket, mélyebb tartalmakat létre lehessen hozni. A regisztrált látogató tudja bejelölni ezt a játékot kedvencként, ezután pedig a főlapról sokkal gyorsabban tudja ezeket az oldalakat elérni, ekkor a rajongó útvonalát járná be.

Mi történik akkor, ha egy rajongó szeretné segíteni a kedvenc játékának oldalát? Ez az információ legyen elérhető a portálról szóló információk között, az ábrán ezt még az érdeklődő éri el, de az egyszerűség kedvéért valahogy jelezni kell ezt a játékok oldalain (milyen feladat szabad még). Értelemszerűen egy rajongó rendelkezik akkora tudással, hogy tudjon tartalmat beszúrni az oldalra, azonban a tapasztalat azt mondatja velem, minél több feladatot vállal az ember, annál kevesebb ideje marad játékra, ezért nem kötöttem össze a rajongót a szerkesztővel. A megfelelő rangú szerkesztők játékfelelőssé válnának, ők vennék át a portál rendszergazdáitól a játék oldalának feladatait, úgy gondolom az önállóság ekkora mértéke elég vonzó lehet a játékosoknak.

A tartalmak beküldése mellett a portálnak segíteni a máshogy is lehet. Az adomány egyszerű netes utalást takar (PayPal, Flattr, egyéb), míg a szívesség mindazt a szolgáltatást, amit a nyílt forráskódú közösség nyújthat. Ilyen szívességből ajánlottak már fel tárhelyet, segítséget Drupal portál készítésében, és most a kewlap01 kurzus során blaselinux a reklámozásban ajánlotta fel a segítségét. A célközönségnek ezt a fajta egyedi tulajdonságát mindenképpen érdemes kihasználni, előnyünkre válhat.

Emulátorok, zárt játékok

emulátorok

A nyílt forráskódú közösségben teljesen megszokott dolog, hogy vagy a zárt rendszerektől szeretnénk szabadulni vagy éppenséggel a békés együttélésre keresünk megoldást. A játékportálra is érkezhetnek ilyen látogatók, ők a zárt játékukat szeretnék majd futtatni nyílt rendszereken. Ekkor a zárt játékokkal vagy az emulátorokkal egészül ki a portál. Tudunk-e a zárt játék helyett nyílt alternatívát kínálni? Amennyiben tudunk, abban az esetben az előző rész tökéletesen működik. Ez az alternatíva felajánlás izgalmas webfejlesztői kihívás is lehet, eddig még nem láttam hasonló megoldást, ez a portál erőssége lehet! Amennyiben viszont nincs nyílt alternatíva, akkor más megoldást kell találni. Ebben az esetben viszont mennyi helyet biztosítsunk a saját oldalunkon? Semmiképp nem hoznék létre a zárt játékoknak olyan lehetőségekkel bíró oldalt, mint ami a nyílt játékoknál láttunk, hiszen akkor eggyel kevesebb csábító tulajdonság szólna a váltás mellett. Viszont egy emulátor szerinti alfórum még tűrhető. Ebben az esetben akár linkelhetünk is külső partnerre.

Nyílt konzolok

konzolok

Konzolok esetében hasonló a helyzet, mint amit a zárt játékok esetében láttunk. Megvan a lehetőség, hogy elcsábítsuk a felhasználót a nyílt forráskódú játékok felé, ebben az esetben a játékok listáját bővíteni kell konzolos információkkal is, esetleg magával a konzolos játékokkal. A specifikusan konzolok esetében felmerülő kérdéseket – érdemes-e venni, hol érdemes venni – nem biztos hogy a portálon belül meg tudjuk válaszolni. Ehhez kell legalább néhány konzoltulaj, aki hajlandó magát a témába ásni. Ha ezen az oldalon nincs ilyen, akkor viszont marad a külső partner, ami még mindig egy jó megoldás lehet.

Játékfejlesztés

fejlesztés

A fejlesztés témakörét abból származtattam, hogy nyílt forráskódú játékoknál elérhető a forráskód, ezért bárki besegíthet a fejlesztésbe. Ekkor lép be az ábrába a fejlesztő. A fejlesztő leginkább a szerkesztőre hasonlít, azzal a különbséggel, hogy a fejlesztőnek még specifikusabb tudása van, fejlesztési hírekkel tud szolgálni, a fórumban más témákat tud megválaszolni, a wikiben fejlesztési cikkeket kezdhet el, stb. Általános fejlesztési tudással is rendelkezik, amit külön lehet választani a játékoktól, pl. hogyan programozzunk C++ nyelven, vagy hogyan használjuk a Blendert. Ezeknek az általános kérdéseknek tudunk helyet biztosítani a portálon? Ha nem, akkor megint csak egy külső partnerhez irányítjuk a látogatót.

Összegzés

A gondolattérképek variálásával az volt a célunk, hogy kiderüljön hányféle különböző felhasználót tud kielégíteni az oldal. Arra jutottam, hogy a célközönség bővítésével több potenciális felhasználót tudunk az eredeti célunk felé, a nyílt forráskódú játékot felé terelni. Azokat az információkat, amik az eredeti iránytól nagyon eltérnek, talán tudjuk egy alapfokú szinten támogatni, ha ez nem elég, akkor biztonsági hálóként még mindig ott van a külső partner lehetősége. Tehát a bővítés elvi lehetősége megoldottnak látszik, a konzolok támogatásánál még mindig gond az, hogy rendelkezni kell a hardverekkel és az ehhez kapcsolódó tapasztalattal, ezért ebbe az irányba óvatosan kell elindulni.

A következő részben elkészítem a portál tervét, jön a mockup és a wireframe. Ez előreláthatólag csütörtök estére várható.