Kocsikázás és lövöldözés

Akkor megint legyen szó egy kicsit a számítógépes játékokról :). Lassan nyithatnék egy ingyenes vagy nyíltforráskódú játékokról szóló blogot, mint ez. Nem mintha az, hogy valami ingyenes, vagy a fejlesztők nem kapnak érte pénzt feltétlenül rossz lenne, de hát a Linux őrület sem az átlagfelhasználók körében tombol…

TORCS

torcs 1 torcs 2

Kezdjük is el rögtön, most két autós játékkal, nehogy megint azt kapjuk, hogy mi csak ölőssel tudunk játszani. Igaz, ha nem katonásat játszik a gyerek, akkor matchbox van a kezében, és nem az amelyikkel gyújtogat :). A kis angol szóvicc után jöjjön egy sokkal kínosabb okítás: a címet nem magyarosan ejtjük, hanem úgy mint “torksz”. Ez egy rövidítés, mégpedig a The Open Racing Car Simulator nevét rejti. Nem, ez nem az a Bayerische Motor Werke szintű találékony elnevezés, mert a TORCS kiejtése megegyezik a torques angol szóval, ami nyomtatékokat jelent. Hmm.. körítés egész jó, nem :)? Na, de akkor magáról a játékról! Neten van egy elég lehúzó cikk róla, de a helyzet nem teljesen az amit ott olvasni lehet. Ezt a progit amerikai egyetemek is használják, hogy vizsgálják a szimulációkat, szóval a puszta arcade játék titulust nem érdemli meg. Ami egyébként nem biztos hogy előnyére válik így, mivel erősen újra kell tanulni a kormányzást benne :?. Én konkrétan nagy arccal bevállaltam egy könnyed kis rallyt egy 206 WRC-vel és 5-ször pördültem meg a pályán, a több éves NFS rutinommal… Tehát inkább egy szimulátor. Magyarul mindent beállíthatsz, rally pályára berakhatsz forma-1-es autót, és fordítva. Ami figyelemre méltó, hogy alapból kapsz jó sok pályát, jó sok autót, és a jó sok autó az sokféle is: tehát van rally kocsi, sportautó, túraautó és F1-es autó is. És mivel nyílt forráskódú, neten lehet még rengeteg pályát és autót találni. Ráadásul vannak leírások is, hogy hogyan tudsz saját autót szerkeszteni. Hoppá! Ezt melyik másik fizetős játékkal csinálod meg? Na persze a pénz! Mihelyt elkezdesz vele játszani, rájössz, hogy nem minden pálya és nem minden autó van gyönyörűen kidolgozva, ezt amolyan csináld magad mozgalomban rád bízzák a fejlesztők. Amit nyugot szívvel megtehetsz, visszaküldhetsz, ha jó munkát végeztél, bekerül a hivatalos kiadásba a munkád és a neved is. A nyíltforráskódúság erről szól. Na, hogy valami konkrétat is írjak a látványról, ha nascar autókat pakolsz be, elsírod magad, hogy a Need For Speed 1 is jobban nézett ki, de a WRC-k egyszerűen szépek és tetszetősek. Egyszóval átlag felhasználónak is megéri egyszer kipróbálni, mert ingyenes és viszonylag kicsi (80mb). Egy felhasználóbarát NSIS telepítővel jön, ami felrakja a játékot 263 megát elfoglalva. A hivatalos oldalon megtaláltok minden infót.

Racer

racer 1 racer 2

Ez a játék a tipikus nyílt forráskódú szindrómában szenved: mindenki csak áradozik róla, mint a megváltó, de haladó szintű számítógépes ismeretek nélkül semmire sem mész vele. A screenshotokat megnézve, szerintem nem kell mondanom, hogy gyönyörű! Ezt játék közben is produkálja, leesett az állam. Persze mikor 6 másik autót is beraktam kicsit akadt, de elvileg lehet rajta javítani. Nos, ez is egy szimulátor, gázzal, kormánnyal csínnyán kell bánni, 60-70 körül már egész jól veszi a kanyart a Lamborghini. Nem tudom mennyire életszerű, mert nem volt még hozzá szerencsém egy ilyet vezetni. Szóval egy szép, és valósághű szimulátor, amihez megintcsak számtalan pálya és autó letölthető, és ezek módosíthatóak. Tökéletes. A gond ott kezdődik, hogy letöltöd a játékot (zip-ben 18 mb), és abban benne van egy szál pálya és egy szem autó. Ami nem baj, mindkettő nagyon szép és jó. Kicsomagolod a játékot, megkeresed a sok fájl között azt az exe-t ami a játékot indíthatja, és elkezdesz játszani ezzel a csodával amiről már annyi szépet írtak. Nos, a szokásos előre, hátra, balra, jobbra gombra nem moccan a kasztni. Helyette csinál valamit az egérrel! Jobb gombra gázt ad, de nem vagy sebességben, szóval mikor elengeded a gázt, visszalök az autó. Hátra már tudsz menni, nagyon jó! De mégiscsak játszani akarsz, szóval ezt hagyjuk. Nos, váltsunk akkor billentyűzetre! Ezt lehet hogy meg lehet tenni a programból, én rögtön a racer.ini fájlba nyúltam, és a controls/default.ini helyett beírtam a controls/default_keyboard.ini-t. Egyszerű, mi :)?! Na, ezért nem ajánlom még ezt a játékot akkor, ha gondtalanul akartok kocsikázni egyet egy ráérő órátokban. A program verziószáma 0.5, szóval ha eléri az 1.0-ás kiadást, lehet hogy használható lesz a népnek is, szóval azért érdemes figyelgetni a honlapját.

OpenArena

oa 1 oa 2

Tudtátok, hogy az ID Software a teljes Quake III engine-t a nyílt forráskódú GNU GPL alá jegyeztette be 2005-ben? Én tegnap tudtam meg. Hogy miért kell mégis pénzt kiadni érte? Mert a játékban szereplő összes más dolog (textúrák, képek, hangok) jogvédett maradt. Nos, mit kell ilyenkor tenni? Fogni az engine-t és újraépíteni a játékot :). Egyszerűen hangzik mi? És az is, hogyha neked csak le kell szedni az Open Arenát és játszani vele. Tehát leszedni egy 250mb-os zipet, kicsomagolni valahova, és szerencsére egy olyan mappát kapsz, amiben átláthatók a futtatható állományok, és egy egész jóképű ikon van. Indítás után tetszetős rövid intro, aztán egyből megcsap a hamisítatlan Quake III hangulat! De ez most komoly, nagyon masszív a játék! A karakterek között kicsit dúl a japán túlerő, mert az iskolás animés lányok mellett helyet kaptak mindenféle vizi szörnyek, de bennt vannak olyan szokványosabb karakterek is, mint a gengszter, zsoldos és a csontváz robot. A vízköpő még kifejezetten tetszetős. De semmi gond, mert ezek mellé még számtalan karakter tölthető, és saját is készíthető. Szóval menürendszer ismerős (azért kerestem benne egy-két dolgot, mert 3 éve nem játszottam Q3-at 😳 ). Miután megvan a nevem, a modellem, billentyű gombok beállítva (arra emlékeztem, hogy CTRL mindig is lövés volt, HL-ben volt furcsa, de most a guggolás újra a C, de nem is használom) és akkor Single Player mód. Nem kell botot tölteni!!! Igen kérem, nincsen keverés a verziókkal, kiadásokkal, alapból tudok egyedül játszani! Pályaválasztás, nehézség választás (szövegek ugyanazok) és tömör nosztalgia. Fegyverek ugyanazt tudják, pályák hangulata hamsíthatatlan, tiszta Quake III! Bring it on nehézségen simán hoztam egy 35:12:4-es frag helyezést, és egy multikillt. Lesz ez még jobb is, vissza kell szoktatnom HL és CS-ben eltunyult ölési reflexeimet :). És most ezt bármikor megtehetem teljesen legálisan! Szóval ha valaha is Quake III Arena rajongók voltatok, akkor szerezzétek be ezt is a honlapjáról, de sürgősen ;)!

Western Quake III

wq 1 wq 2

Ha valaki egy Quake III átiratot sejt a címben, akkor ő nyert! Bizony, kezd összeállni a kép, hogy mivel a Half-Life Quake I-es enginére épült, nem a Valve fejlesztőknek köszönhetjük a MOD-ok áradatát, hanem elsősorban az ID Software-nek. Quake III-ban a MOD-ok is ugyanolyan egyszerűen működnek mint HL-ben: mappa másolás, menüben MOD kiválasztás, mészárlás. Tipikus Slipknot hangulatú Mate, Feed, Kill, Repeat utasítássor :). Annyiban más azért a szitu, hogy most van egy nyílt forráskódú Quake III átiratunk, ami egyrészről ingyen beszerezhető, másrészről nem biztos, hogy minden mod fut rajta. Ez a Western cucc teljes mértékben! Annak is köszönhető ez, hogy teljesen nélkülözi az eredeti játék elemeit, max kódot kölcsönöz, és az benne van az Open Arenában is. Tehát Western játék. Volt már ilyen korábbi bejegyzésekben, akkor is áradoztam róla, most is fogok :). Na jó, kicsit gyanús lehet, hogy ez a srác inkább a hatlövetűért rajong mint a jó játékokért, de hát apunak 120 VHS kazetta van tele westernekkel, és nem tudnak már olyat adni a TV-ben ami nem szerepel a gyűjteményében. Kiskoromban én is vagy 80 westernt végignéztem. Innen a rajongás a műfaj iránt.

De akkor most konkrétan a játékról! HL-t, ‘98-ban adták ki, a Quake III motorja 2005-ben lett nyílt, a technika egyértelműen a mostani játéknak kedvez. Meg az is, hogy ezt mind a mai napig fejlesztik, nem úgy mint a Wanted-ot. Na, tehát a grafika alapból jobb, még jobb is lehetne, nem éri el az Open Arena szintjét, minthogy a Wanted-é sem ütötte meg a HL színvonalát. És a hangulatra megint nem lehet panasz! Hangulatos, ismerős karakterek (Clint Eastwood felismerhető), nagyon szép tájak, helyszínek és valami hihetetlenül jó zene végig a játékban! Nem csak Ennio Morricone, de nagyon szép trombita/flamenco témák mennek, ami rögtön elvarázsol. A játékmenet nem olyan mint a Wanted-ban, hiszen Q3A-ra épült. Nincsenek tehát küldetések, viszont van 3 játékmód: bankrablás, deatmatch, és párbaj. A bankrablás annyiból áll, hogy van két tábor: törvényen kívüliek és a törvény emberei. Egyik csapat védi a bankot, másik támadja. A képlet egyszerű. Ha valaki CS szagot érez, akkor megint csak ő vitte el a pálmát. A játék során van Buy menü is, amivel a puszta közepén vehetsz magadnak egy 1837-es gyártású Winchestert mondjuk, vagy töltényt, vagy dinamitot. Pénz az ellen likvidálásáért jár. De fegyvert a halottakktól is el lehet venni. És itt jön a legnagyobb élmény a játék során: két pisztollyal írtani az ellent! Na, jó persze, most hülye fejet vágsz, de igenis minden valamirevaló vadnyugatos filmben van egy jelenet, mikor két Colt-tal aprítja a banditákat a főhős! És a két pisztoly használatának is életérzése van! Bal kézben lévő pisztoly elsütése bal egérgomb, jobb kézben levőé jobb egérgomb. Persze feltéve hogy a Fire2 akciót a jobb egérgombra állítod. Alapból nem úgy van beállítva, ezért érdemes az első játék előtt belőni a Buy és a Reload gombokat is, ezek üresek lesznek, mivel Open Arenában nem kell ilyen hülyeség, hogy fegyvervétel ;). A két pisztoly újratöltése is furfangos: először lenyomod az újratöltés gombot, aztán azt a fegyver gombot, amelyik kezedben lévő pisztolyt újra akarod tölteni. Az animáció mindent megér, mikor egy pisztoly van a kezedben és pörgetve előkapja a másikat, vagy mindkettőt egyszerre, és újratöltésnél is van néha, mikor nem az ellenséget figyeled, hanem lenyűgöznek embered kézmozdulatai. Persze lehet, hogy csak rám van ilyen hatással, de ezt már megbeszéltük… Na, bankosról, és fegyverekről ennyit. Deathmatch-et nem kell leírnom, meghalsz, újraéledsz, ölsz tovább, frag mennyiség számít. A párbaj egy érdekes dolog: van úgy 5 különböző helyszín egy pályán és lerak szemben az ellennel. Mikor elkezdődik a harc, pisztolyod elő kell rántani (nem, én nem jöttem rá egyből, hogy miért nem tudok lőni), és leszedni a párbajtársadat. A győztes megy tovább, 5 ilyen kör van. Elég hangulatos ez is, indiánsátraknál, temetőben, akasztófa alatt kell gyorsabbnak lenni.

Na, a végére egy összegzést, mert már sok lesz: nagyon jó kis CS, és Q3A szerű western játék. Senki ne várjon el nagyon jól tervezett csapatmunkát, mert azért a Quake meg a vadnyugat szabályai állnak fönnt: minél gyorsabb a kezed, minél élesebb a szemed, és minél jobb a fegyvered (lefűrészelt csövű puska előtt 1,5 méterrel egy mesterlövész sem éli túl az ellenfél ravaszhúzását), annál nagyobb az esélyed rá, hogy te lovagolhatsz el a lemenő nap fényében lovad hátán. Szóval a műfaj rajongóinak kötelező darab, FPS rajongóknak pedig érdemes kipróbálni. A hivalatos oldalról lehet leszedni a mod-ot, de jó hír, hogy a fejlesztők elkezdtek dolgozni egy önálló kiadáson Smokin#&39; Gun néven. Szóval hamarosan nem kell bemásolgatni ezt a nagyszerű játékot a Quake, vagy Open Arena mappába, hanem önmagában hibátlanul megállja a helyét a gépen.

Na, úgy gondolom mára ennyit. Még van egy két érdekesebb játék amiről lehet írni, de már így is hosszú lett ez a bejegyzés. Meg hát azokat is ki kell próbálnom, hogy valamit írhassak róluk. Szerintem most abba is hagyom a nyíltforráskódúság ismételgetését, mielőtt ezt megelégelve bedugtok egy nagyon is zárt szobába :D. Kinnt 40°C van, strandra ne menjetek 3-ig, üljetek a hűvös szobában és vadásszatok ingyenes és jogtiszta játékokra!