Egy kevés játszadozás

Megint kaptok egy kis játék adagot, nehogy unatkozzatok így nyár végén, vagy a regisztrációs héten :).

Eternal Lands

Eternal Lands 1 Eternal Lands 2

Most beszúrok egy MMORPG játékot a sok FPS közé, hogy felöleljünk több műfajt is. Az MMORPG egy nagyon divatos szó, magyarul annyit tesz, hogy internetes többjátékos szerepjáték. Ilyen például a World of Warcraft és a Lineage. Csak hogy ezek fizetősek. Kiskapu persze mindig van, de azt nem kell használni, ha akad ingyenes alternatíva. És ez lenne az Eternal Lands! 2003 óta fejlesztik, a kliens elvileg nyílt forráskódú SDL és OpenGL program, de megtiltják a program módosítását, hogyha azzal előnyre tennél szert a virtuális világban.

És akkor a világról egy kicsit több szót. 6 faj van a játékban alapból, mindkét fajhoz van szép körítés, és fiú/lány pár, de a fajok csak kinézetben különböznek egymástól a történet nem ér semmit, valamint 3 faj használatáért fizetni kell! Tehát 3 faj közül választhatsz, hogy teljesen ingyenesen élvezd a mókát. Ez a 3 faj az emberek, törpék és elfek (Gyűrűk ura utánérzet?). A másik három kicsit misztikusabb, mégpedig: gnómok, orchanok (fél orc/ember), és dragenoi (fél sárkány/ember). De mondom, az aranyos történet ami a fajokat illeti nem befolyásolja a karaktered fejlődését, maximum szerepjáték esetén van jelentősége a származásodnak. Gyors névválasztás, felöltözés, és mehet a játék. Jó angol tudás kell a játék elsajátításához, és rengeteget kell olvasni hozzá. Van kezdő küldetés, amiben elsajátítod a világban való mozgást, és a végén kapsz némi fegyvert, valamint elérhető a játékból egy vaskos Enciklopédia, amiben mindent, de mindent meg lehet találni. Plusz van még egy kezdő csatorna, ahol kérdéseket tehetsz fel, és megválaszolják azokat. Én egyébként többször megggondoltam, hogy leiratkozzak-e az 1-es csatiról, mert annyi hülye és idegesítő ember tesz fel kérdéseket, hogy az borzasztó. De lehet találni nagyon kedves embereket is, és lehet gyűjtögetni barátokat is. Működik egy magyar csatorna is, azon néha fennt van 3-4 ember, de nem sokan játszanak ezzel a játékkal, szóval egy-két guild (céh) megmozdulás már elhalt a kezdetek óta.

És akkor arról hogy mit lehet csinálni a játékban. Vannak különböző képességek, mint például támadás, védekezés, szüretelés, kézművesség, varázslás, idézés stb… ezeket lehet gyakorlással fejleszteni. De mikor először tanulod ezeket a képességeket, akkor csak gyenge dolgokat tudsz tenni velük, pl.: nyuszikat tudsz csak ölni, nyuszikat tudsz csak idézni, virágokat tudsz csak szedni, csak gyógyítani tudsz, csak kesztyűt tudsz varrni és miegymás. Ahogy fejlődsz úgy jönnek az újabb- és újabb lehetőségek. Én például már tudok rókát is ölni és róka sálat készíteni a bundájából, tudok zöldségeket szedni, de mondjuk még mindig csak gyógyítani tudok, és még mindig csak nyuszit tudok idézni :?. Szóval érdemes minden képességet gyakorolni, hogy ne legyen unalmas a játék. Célja a játéknak igazából nincsen, tehát nincsen végső győztes, vagy Game Over, ha meghalsz, akkor kisebb alvilági kóborlás után visszatérsz, és folytatod virtuális életed. Egész jó kis program, tud függőséget okozni, én mondjuk 3 napja nem voltam fennt, de majd valamikor megint felnézek.

És akkor a technikai dolgokról a végén. A játék 2003 elejétől készül, 5 évesnél régebbi gépen nem fog futni azt mondják a fejlesztők. De nem kell valami óriási gépigényre gondolni, egy csomó extra funkció kikapcsolható, és akkor még msn-ezni is lehet mellette, mert ablakban is futtatható. Az érdekes része a dolognak, hogy indításkor tanácsokat ad, hogyha valamilyen grafikai funkció nem működik, pl. ilyet, hogy need new driver, vagy need new hardver. Na most új hardvert azért nem szerzek be, de a drivert tényleg nem ártott frissíteni, mert kezdetek óta a régi van fennt. Ezt meg is tettem az ATI honlapjáról, és kis híján hanyatt vágtam magam, mivel a driverrel együtt leszed nekem egy vezérlő pultot, ami .NET-es és több mint 200 megát nyom! A .NET is elég nagy baj nekem, de a 200 mega kicsit túlzás. A telepítés a méretnek megfelelően 30 percet vett el az életemből, de mentségére legyen szólva, a vezérlőpult telepítése nem kötelező. Viszont nagy ejnye-bejnye, hogy az előző drivert és vezérlőpultot nem távolította el, szóval egy időre két ATI ikont töltött be a gépem indításkor… És kicsit nagyon is sokat kellett tölteni a 200 megás vezérlőpult betöltéséhez is. A hab a tortán pedig az, hogy a játék ugyanúgy kiírja, hogy frissebb driver kell neki… Az új ATI vezérlőpultot ma leszedtem, és valamivel stabilabb a rendszerem, de erről majd később.

Mindent összevetve a játék nem rossz, ingyenes voltához képest nagyon jó. Sokan rebesgetik, hogy ha túl lesznek a fejlesztői fázison, akkor már fizetni kell érte, de nem fogják tudni eladni, mert azért ennél már régen szebb grafikát nyújtanak a vetélytársak. Szóval nyugodtan regisztráljon az, aki szeretne, és kérjen meg, hogyha egy avatott ismerőstől akar segítséget kérni, nagyon szívesen bevezetem az Eternal Lands világába. A karakterem neve természetesen Udi, és egy elf vagyok :). A kliens letölthető a hivatalos oldalról, a telepítő csak 20 mega, a zene fájlok külön tölthetőek le, de szerintem semmi szükség rájuk, és hang nélkül játszok így is.

Dark Places (Quake Engine)

Ez nem egy játék lesz, hanem egy egész motor. A Quake I-es motort úgy 2000 körül tették nyílvánossá, a tartalom megmaradt jogvédettnek, létezik újraírt próbálkozás OpenQuartz néven, de nem olyan magas szintű, mint az OpenArena. Az OpenQuartz a fenti motort használja, ami messze a legjobb Quake I-es motor amit fellelhető. Ez mozgatja egyébként a korábban már bemutatott Nexuiz játékot, ami nálam csúnyán megbukott. Azt el kell ismerni, hogy a hardverem nem felel meg neki, annyira szép grafikát tud nyújtani. A Quake I szintén modifikálható, és erről lesz most néhány szó, illetve gondolat.

A Half-Life is egy módosított Quake I-es motoron nyugszik, és hát a Counter Strike egy Half-Lifeos mod, szóval elvileg lehetséges lenne egy OpenStrike játék megírása Dark Places motoron? Igen, első ránézésre úgy néz ki, hogy igen. Második ránézésre pedig nem értem, hogy miért nem létezik már egy ilyen! Ugyanis. Átböngészve a Dark Places hivatalos oldalát a motor képes megjeleníteni konvertálás nélkül Half-Life pályákat, valamint támogat Q2 és Q3 modelleket is, tehát az emberkék lemodellezése sem lehet gáz. Na jó, képességek megvannak, de hogyan lássunk neki? Neten szerencsére lehet találni néhány tutorial-t, és legnagyobb meglepetésemre olyan című tutorial is van, hogy CounterStrike clone! Mindez nagyon szép, csak hogy nincsen befejezett ilyen klón, és a tutorialhoz mellékelt fájlok sem elérhetőek már, és maga a tutorialban leírt script sem működik :(. Ami nem akkora gond, mert van még rengeteg segédlet amikből össze lehet szedni mind azt a változtatást, ami egy ilyen játék elkészítéséhez kell. Van ingyenes modellező program is, elvileg nincsen semmi akadálya a dolognak. A különböző modok lefagyását is sikerült kiküszöbölnöm azzal, hogy leszedtem a videókártyámhoz tartozó 200 megás vezérlőpultot. Gyakorlatilag viszont semmi időm nincs rá, hogy ezt megvalósítsam, és lehet hogy nincs is rá szükség, de ezt már a következő részben…

Counter-Strike 1.5

Az oldversion.com szlogenje a “Mert nem biztos, hogy az újabb jobb is” tökéletesen látszik működni a Counter Strike-ra is. Na persze az 1.5-öst nem az oldversionsről, hanem a magyar 1.5-ös rajongói oldalról szedhetitek le. A programot másoljátok be egy legfrissebb Half-Life verzióba, és Custom Game menün keresztül csodálatosan működik. A miértre a válasz: mert az 1.6 volt az egyetlen olyan verzió, ami már csak Steam-mel működik. Kisebb keresgélés után az 1.5-höz gyorsan találhatunk egy PODBot 2.5-öst az 1.5-ös CS-hez és máris van egy single player CS-nk a HL csomagunkban, csak úgy mint a többi mod amit már korábban bemutattam. Az internetes játék nem megy vele, mivel panaszkodik a régi verzióra, de a Lan hibátlanul ment az itthoni Lanon. Tomival most kipróbáltuk Hamachival, és az IP címek aliases beállítása után hibátlanul fut. Szóval ez egy jó alternatíva az 1.6-os CS ultra-levédett Lan törésére.

Az egyszerű megoldás lehet, hogy elég lesz annyira, hogy néha eljátszadozok vele, de meg kell jegyeznem, hogy így is 500 mega körül van a működő CS-nk, igaz, hogy így minden porcikáját tudjuk élvezni, mert hogy a Half-Life is működik. A Half-Life verzióm 7Zip-es tömörítésben 150 mega, az 1.5-ös CS-m ugyanígy 93 mega, és ezek bármikor bárhova könnyedén telepíthetőek, szóval erre azért nincsen panasz. De ugye nem ingyenes a Half-Life… Bárhogy is nézzük, a pályákat újra kellene írni, mivel néhány textúrát Half-Life WAD-ból szednek ki, és így nékülözhetetlenek ezek a WAD-ok. Ha sikerül egy ilyen konvertálást megejteni, akkor számításaim szerint 200 megában vagy kevesebben megállna a játék, és akkor már miért ne írnánk meg ezt egy nyílt forráskódú játéknak OpenStrike néven? Ha valakinek tetszik az ötlet, és jártas C-ben, és 3D modellezésben, akkor kontaktoljon le. A jártasság egyébként nem kötelező, én is ezen a projekten akarom megtanulni ezt a kettőt :).